Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse og spore brugen af ​​hjemmesiden.

Kost Når du Ammer og Efter Fødslen – Del A

Kost Når du Ammer og Efter Fødslen – Del A

Kost når man ammer er et emne, som bekymrer mange mødre: hvilke fødevare er bedst for dig efter at have født? Er der fødevarer, som øger mælkeproduktionen? Hvilke fødevare bør du undgå?

Informationen ligger i vores fortid. Historien påviser, at kvinder verden rundt altid har ledt efter fødevarer, som ville være mest fordelagtige for dem, mens de ammer. Specielle amme diæter som beskriver korrekt kost, er blevet videregivet fra generation til generation. Mytologiske fertilitets gudinder var normalt associeret med mandler, byg, kokosnød, lotus blomster og mange andre planter anvendt af ammende kvinder for at øge deres mælkeforsyning.

I dag er kvinder interesseret i den samme oldtidsviden og vil ofte vide, hvilke fødevarer og krydderier er fordelagtige for deres brystmælk. Disse kaldes laktogene fødevare, hvilket betyder de indeholder fordelagtige komponenter, som fremmer amningen. I dette afsnit af artiklen vil vi bestræbe os på at give en anbefalet kostplan til ammende mødre, indeholdende omfattende information og en liste af kendte fødevarer og planter, som kan assistere ammende mødre.

Del A – En Primær Amme Diæt – Laktogene Fødevare (Fremmer Mælkeforsyningen) og Anbefaleringer til Nye Mødre.


Der er mange forskellige måder at begynde at opbygge din mælkeforsyning på i de første uger efter fødslen:
  • Spis godt og få nok kalorier per dag. Spis den mængde din krop er vant til – dette er ikke tiden til at påbegynde en ny slankekur.
  • Drik meget, men ikke for meget – mellem 1.5-2.5 liter per dag. Find den mængde som føles godt, ikke tørstig eller ubehageligt.
  • Spis mindst et balanceret måltid per dag, som inkluderer protein. En grøn salat, korn såsom ris og dampet eller kogte grøntsager såsom søde kartofler, gulerødder og fennikel.
  • Krydder din mad let med laktogene krydderier såsom dild, kommen, basilikum og hvidløg. Havsalt er også acceptabelt.
  • Undgå fødevare som er svære at fordøje såsom stegt eller mad med højt fedtindhold.
  • Spis probiotisk yoghurt for at vedligeholde din krops gode bakterier og for at undgå maveproblemer.
  • Prøv at spise sundt fedt såsom smør og olivenolie.
  • Anbefalede planter som du bør spise lige efter fødslen, inkluderer nælder, som hjælper med at reproducere mistet blod under fødslen, gurkemeje til at hindre brystbetændelse, og korn som anvendes til at berolige maven og assistere ved overanstrengelse. Disse planter kan også hjælpe med at øge din mælkeforsyning.
  • Hvis du har mistet en del blod under din fødsel, bør du undgå ingefær i flere uger.

Hvad er en Anbefalet Serverings Størrelse?

Hver kvinde har forskellige behov, når det kommer til mængden af laktogene fødevare og planter. Mange mødre kan producere brystmælk uden nogen besværligheder og uden at tage kosttilskud. Dog føler nogle kvinder, at de har behov for store mængder laktogene fødevare over flere dage for at kunne producere nok brystmælk.

En ammende mor vil indsamle førstehåndsviden og erfaring i henhold til hendes egen krop og de typer og mængder af fødevare, som er fordelagtige for hende.

Det er vigtigt at have for øje, at hvis du ikke har et problem med at producere brystmælk, og du stadig spiser store mængder af fødevare, som promoverer brystmælksproduktion, kan du potentielt forsage forstoppelse og endda blokering. Dette kan forsages grundet store mængder af akkumuleret brystmælk i dine kanaler, hvilket kan forsage brystbetændelse. Det kan også øge din naturlige tilløbs refleks, hvilket gør det svære for dit barn at blive ammet. Lyt til din krop, brug disse planter og kosttilskud med omhu, og reducer mængden som nødvendig eller hvis nogle problemer opstår.

Denne artikel repræsenterer ikke lægevidenskabelige råd og det anbefales at tale med en kostvejleder.

For Del B af artiklen Korrekt Amme Kost – klik her

For Del C af artiklen Amme Kost – klik her
Næring til Ammende Mødre Del B

Næring til Ammende Mødre Del B

Ernæring under amning er et emne som optager mange mødre: hvilke fødevarer er gode for dig, efter du har født? Er der fødevarer, som øger mælkeprosduktionen? Hvilke fødevarer skal du undgå? I sidste uge...

Read More

Flaskeamning i roligt tempo

Flaskeamning i roligt tempo

Det Tætteste på Amning & det Bedste for Din Baby

Read More

Tilbage til Jobbet – Overlevelses Guide, Del A

Tilbage til Jobbet – Overlevelses Guide, Del A

Intet ser ud til at blive gjort i begyndelsen af din barsel og nogle gange er det ikke helt tydeligt om tingene bliver hårdere eller lettere.

Read More

8 Punkter Før du Ammer

8 Punkter Før du Ammer

Hvis du er tæt på slutningen af din graviditet, er dette til dig! Her kommer 8 ting, du skal vide, hvis du planlægger at amme.

Read More